Az Alza webáruház elemzése

Kiemelt kép: Jaroslav.kotapis, Wikipedia
Kiemelt kép: Jaroslav.kotapis, Wikipedia, CC BY-SA 3.0

Az Alza.hu Magyarország egyik legmeghatározóbb webáruháza. A GKI Digital 2019-ben közzétett ranglistáján már a negyedik helyet foglalta el, ami egészen elképesztő eredmény annak fényében, hogy a magyarországi működését (gyakorlatilag) csak 2017-ben kezdte meg.

Két dologról azonban nem szabad megfeledkezni; az Alza.hu webáruház számára az anyacég gyakorlatilag korlátlan erőforrást biztosít, legyen szó agresszív márkaépítésről, főműsoridős tévéreklámokról vagy felpörgetett digitális marketingről. A másik szembetűnő dolog, hogy a magyarországi Alza döntéshozóinak láthatóan nem kell megtérüléssel vagy költés-bevétel aránnyal foglalkozniuk. Egyetlen céljuk van: minél nagyobbra nőni.

Alza.hu látogatottság
Alza látogatottság a jelzett időpontban

Hasonló üzleti koncepciót képvisel az eMAG, noha kérdéses, ez hogyan alakul majd az Extreme Digital-lal között házasságban.

Forgalmi források

Az Alza forgalmi forrásai nagyjából 2020-ban kezdték egy stabil webpláza képét mutatni. A Similarweb kimutatása szerint a látogatások negyede direkt forrásból érkezik, ami részben a folytonos tévé-reklámkampányoknak köszönhető. Az idegesítő zöld űrlényt senkinek sem kell bemutatni; aki ismeri, az sem tudja kiverni a fejéből.

Az alza.hu forgalmi forrásai 2020 szeptemberében

A 12% körüli hivatkozási forgalom jellemzően ár-összehasonlító oldalakat takar. Az ilyen típusú szolgáltatások a kezdetektől fontos részét képezik az Alza vevőszerzésének; relatív drágán juthatnak látogatókhoz, viszont az ár-szerinti sorrend már egy előszűrésnek minősül, aminek köszönhetően ennek a forgalmi forrásnak a konverziós rátája kimagasló.

Az Alza nem csak az Árukereső-Árgép párost vette igénybe, hanem a kisebb látogatottsággal rendelkező olcsóbbat.hu ár-összehasonlítót is, ahol hosszú időn keresztül kiemelt megjelenésekkel rendelkezett.

A keresési forgalom szintén fontos szerepet tölt be az Alza vevőszerzésében; érdemes látni azonban, hogy ezen belül a fizetett keresési forgalom aránya igencsak magas. Noha jó SEO munkát végeznek, egyelőre nem tudják megközelíteni az eMAG és az Extreme Digital organikus forgalmát, a MediaMarkt-tal azonban már fej-fej mellett haladnak.

A további forgalmi források kisebb jelentőséggel bírnak. A közösségi médiát relatív agresszív módon használják, de bevételi oldalon sem a social media, sem a hírlevél, sem a display hirdetés nem túl jelentős.

Mit lép az Alza a következő években?

Az Alza.hu webáruházat a cseh anyacég előbb-utóbb biztosan a saját lábára kívánja állítani; eljön a nap, amikor már pénzt is szeretnének keresni Magyarországon.

Az a döntés a forgalmi források összetételére is jelentős hatást gyakorol majd:

  • A tévéreklámokra fordított büdzsét megvágják; ritkábban találkozhatunk az idegesítő zöld űrmanóval.
  • A fizetett keresési forrást racionalizálják, a legmagasabb költés/bevétel aránnyal rendelkező kampányokat lekapcsolják.
  • Felülvizsgálják az ár-összehasonlítók költségeit; kimaradhatnak a feed-ekből azok a termékcsoportok, amelyek alacsony árréssel vagy gyenge konverzióval rendelkeznek.
  • A jelenlegi erős tartalmi SEO támogatás mellé offsite SEO kampányokat állítanak hadrendbe annak érdekében, hogy a növekvő organikus forgalom javítsa a ráfordítás-bevétel arányát.

Kiemelt kép: Jaroslav.kotapis, Wikipedia, CC BY-SA 3.0

Share

Alex

Digitális nomád, mert ez a kifejezés annyira kommersz. Azt meg tudjuk, honnan ered... Old-school performance marketinges, aki nem ír Neked ebook-ot, és nem fogsz vele bratyizni a marketing fesztiválokon. Nem jó fej.

Ez is érdekelhet...

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük