Bukta lehet a webáruházaknak a FAQ snippet

Egyre gyakrabban találkozunk FAQ típusú strukturált adatokkal a találati listán. Összefoglaljuk, mik is ezek valójában, és miért nem érdemes megkezdeni az „ész nélküli” tömeggyártásukat…

A FAQ kifejezés az angol „gyakran ismételt kérdések” kifejezésre utal. Ennek megfelelően olyan tartalmakat helyezhetünk el az oldalunkon, amelyek gyakori kérdésekre adnak választ. Ezek elméletileg hasznosak a látogatóknak, cserébe a Google kiemelt megjelenést biztosít a találati listán. Például ilyet:

A technikai kivitelezés nem ördöngösség. JSON-LD vagy Microdata segítségével tudjuk a forráskódba helyezni a szükséges információkat; előbbit a forráskód fejlécébe, utóbbi a törzsébe.

Előnyök

Két pozitívumot mindenképpen meg kell említeni a FAQ adatokkal kapcsolatban. Az egyik, hogy az így közölt tartalom lényegesen nagyobb felületet takar a találati listából, így figyelemfelkeltőbb, egyszerűen vonzza a tekintetet.

A másik előnyös tulajdonság már vitathatóbb; elméletileg SEO előnyökkel is jár, ami a rangsorolásra van pozitív hatással. Ez viszont nem elválasztható a tartalmi szempontoktól, különösen abban az esetben, ha a kérdés-válasz szövegrész publikus felületen is megjelennek.

Hátrány

Hátrányból szerencsére csak egy van. Mivel a keresőszóval releváns tartalom megjelenik magán a találati listán, így a felhasználó kevésbé ösztönzött a kattintásra, hiszen a Google felületén megkapja a választ a kérdésére. Ez még alapvetően nem lenne gond, hiszen elméletileg nem konvertáló felhasználót veszítünk, vagyis egy webáruház nyugodtan alkalmazhatja ez a megoldást, különösebb fontolgatás nélkül. Ismétlem: elméletileg.

És a gyakorlat?

A vásárlói életutak túlzottan összetettek ahhoz, hogy a fentihez hasonló kijelentést tegyünk. Az esetek többségében a vásárló több alkalommal meglátogatja a webhelyünket, mire leadja a rendelést. Nem tudhatjuk, hogy a mosógépekről tájékozódó látogató tranzakció nélkül távozott volna, vagy esetleg vásárolt volna egy másik terméket, aminek semmi köze a mosáshoz.

A hazai webáruházak 99%-a nem engedheti meg magának, hogy TV reklámokat alkalmazzon, a nagy elérésű marketingeszközök zöme megfizethetetlen számukra. Esetükben a webáruházuk felülete a márkaépítés legjobb eszköze, ezért nem engedhetik meg maguknak azt a luxust, hogy lemondjanak az ingyenesen elérhető organikus munkamenetekről.

Ezt javasoljuk…

Nem ágálunk a FAQ típusú strukturált adatok ellen, de a tömeges alkalmazásuk mindenképpen felügyeletet igényel.
Azt javasoljuk, válasszunk ki néhány nagyobb látogatottsággal rendelkező céloldalt, ezek esetében készítsük el a FAQ tartalmakat. Ez lesz a kontrollcsoportunk.

Az organikus látogatottság nagyságától függően futtassuk legalább 2-4 hétig… Ezt követően vizsgáljuk meg a Search Console segítségével, hogyan változott az adott céloldalak átkattintási aránya, majd Analytics-ben is ellenőrizzük az adott céloldalak munkamenetszámát. Ne feledkezzünk meg a szezonalitásról sem, ezért vegyünk figyelembe arányokat is!

Saját tesztjeink

Saját tesztjeink „meglepő” módon minimálisan sem befolyásolták az organikus forgalmat. Több mint 200 ezer organikus látogatáson elvégzett összehasonlítás eredményeként; az átkattintási arány nem változott, a kontrollcsoport növekedése pedig szinte azonos a teljes organikus forgalom növekedésével.

Ugyanakkor biztosak vagyunk benne, hogy más webáruházak, más szegmensek vagy más tartalmi megoldások esetén elbillen a mérleg jobbra vagy balra… Ennél a cikknél kivételesen nyitva hagyjuk a komment szekciót; köszönjük, ha megosztjátok a tapasztalaitokat!

Segítségképpen bemásoljuk ide a Google által közzétett példakódokat.

JSON-LD
    <script type="application/ld+json">
    {
      "@context": "https://schema.org",
      "@type": "FAQPage",
      "mainEntity": [{
        "@type": "Question",
        "name": "What is the return policy?",
        "acceptedAnswer": {
          "@type": "Answer",
          "text": "Most unopened items in new condition and returned within <strong>90 days</strong> will receive a refund or exchange. Some items have a modified return policy noted on the receipt or packing slip. Items that are opened or damaged or do not have a receipt may be denied a refund or exchange. Items purchased online or in-store may be returned to any store.<br /><p>Online purchases may be returned via a major parcel carrier. <a href=http://example.com/returns> Click here </a> to initiate a return.</p>"
        }
      }, {
        "@type": "Question",
        "name": "How long does it take to process a refund?",
        "acceptedAnswer": {
          "@type": "Answer",
          "text": "We will reimburse you for returned items in the same way you paid for them. For example, any amounts deducted from a gift card will be credited back to a gift card. For returns by mail, once we receive your return, we will process it within 4–5 business days. It may take up to 7 days after we process the return to reflect in your account, depending on your financial institution's processing time."
        }
      }, {
        "@type": "Question",
        "name": "What is the policy for late/non-delivery of items ordered online?",
        "acceptedAnswer": {
          "@type": "Answer",
          "text": "Our local teams work diligently to make sure that your order arrives on time, within our normaldelivery hours of 9AM to 8PM in the recipient's time zone. During  busy holiday periods like Christmas, Valentine's and Mother's Day, we may extend our delivery hours before 9AM and after 8PM to ensure that all gifts are delivered on time. If for any reason your gift does not arrive on time, our dedicated Customer Service agents will do everything they can to help successfully resolve your issue. <br/> <p><a href=https://example.com/orders/>Click here</a> to complete the form with your order-related question(s).</p>"
        }
      }, {
        "@type": "Question",
        "name": "When will my credit card be charged?",
        "acceptedAnswer": {
          "@type": "Answer",
          "text": "We'll attempt to securely charge your credit card at the point of purchase online. If there's a problem, you'll be notified on the spot and prompted to use another card. Once we receive verification of sufficient funds, your payment will be completed and transferred securely to us. Your account will be charged in 24 to 48 hours."
        }
      }, {
        "@type": "Question",
        "name": "Will I be charged sales tax for online orders?",
        "acceptedAnswer": {
          "@type": "Answer",
          "text":"Local and State sales tax will be collected if your recipient's mailing address is in: <ul><li>Arizona</li><li>California</li><li>Colorado</li></ul>"}
        }]
    }
    </script>
Microdata
<html itemscope itemtype="https://schema.org/FAQPage">
<head>
  <title>Example Site - Frequently Asked Questions(FAQ)</title>
    </head>
<body>
  <div itemscope itemprop="mainEntity" itemtype="https://schema.org/Question">
    <h3 itemprop="name">What is the return policy?</h3>
    <div itemscope itemprop="acceptedAnswer" itemtype="https://schema.org/Answer">
      <div itemprop="text">
        Most unopened items in new condition and returned within <strong>90 days</strong> will receive a refund or exchange. Some items have a modified return policy noted on the receipt or packing slip. Items that are opened or damaged or do not have a receipt may be denied a refund or exchange. Items purchased online or in-store may be returned to any store.
        <br /><p>Online purchases may be returned via a major parcel carrier. <a href="http://example.com/returns"> Click here </a> to initiate a return.</p>
      </div>
    </div>
  </div>
  <div itemscope itemprop="mainEntity" itemtype="https://schema.org/Question">
    <h3 itemprop="name">How long does it take to process a refund?</h3>
    <div itemscope itemprop="acceptedAnswer" itemtype="https://schema.org/Answer">
      <div itemprop="text">
        We will reimburse you for returned items in the same way you paid for them. For example, any amounts deducted from a gift card will be credited back to a gift card. For returns by mail, once we receive your return, we will process it within 4–5 business days. It may take up to 7 days after we process the return to reflect in your account, depending on your financial institution's processing time.
    </div>
  </div>
</div>
<div itemscope itemprop="mainEntity" itemtype="https://schema.org/Question">
  <h3 itemprop="name">What is the policy for late/non-delivery of items ordered online?</h3>
  <div itemscope itemprop="acceptedAnswer" itemtype="https://schema.org/Answer">
    <div itemprop="text">
      Our local teams work diligently to make sure that your order arrives on time, within our normal delivery hours of 9AM to 8PM in the recipient's time zone. During  busy holiday periods like Christmas, Valentine's and Mother's Day, we may extend our delivery hours before 9AM and after 8PM to ensure that all gifts are delivered on time. If for any reason your gift does not arrive on time, our dedicated Customer Service agents will do everything they can to help successfully resolve your issue.
      <br/> <p><a href="https://example.com/orders/">Click here</a> to complete the form with your order-related question(s).</p>
    </div>
  </div>
</div>
<div itemscope itemprop="mainEntity" itemtype="https://schema.org/Question">
  <h3 itemprop="name">When will my credit card be charged?</h3>
  <div itemscope itemprop="acceptedAnswer" itemtype="https://schema.org/Answer">
    <div itemprop="text">
      We'll attempt to securely charge your credit card at the point of purchase online. If there's a problem, you'll be notified on the spot and prompted to use another card. Once we receive verification of sufficient funds, your payment will be completed and transferred securely to us. Your account will be charged in 24 to 48 hours.
    </div>
  </div>
</div>
<div itemscope itemprop="mainEntity" itemtype="https://schema.org/Question">
  <h3 itemprop="name">Will I be charged sales tax for online orders?</h3>
  <div itemscope itemprop="acceptedAnswer" itemtype="https://schema.org/Answer">
    <div itemprop="text">
      Local and State sales tax will be collected if your recipient's mailing address is in:
      <ul>
        <li>Arizona</li>
        <li>California</li>
        <li>Colorado</li>
      </ul>
    </div>
  </div>
</div>
  </body>
</html>
Share

Alex

Digitális nomád, mert ez a kifejezés annyira kommersz. Azt meg tudjuk, honnan ered... Old-school performance marketinges, aki nem ír Neked ebook-ot, és nem fogsz vele bratyizni a marketing fesztiválokon. Nem jó fej.

Ez is érdekelhet...

1 hozzászólás

  1. András szerint:

    Megmondom őszintén, esetünkben ennek a strukturált adatnak a használata csalódás volt, mivel teljesen eredménytelennek bizonyult. Sőt, attól tartunk, hogy az információkereső felhasználók emiatt elkerülik a honlapunkat. Valakinek van publikus tapasztalata, információja, amit megosztana velünk?

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük