E-kereskedelmi körkép október elején

A várakozások feletti szinten pörög a magyar e-kereskedelem. A GKI Digital és az Árukereső jelentése szerint a második negyedév 47%-os növekedést hozott az előző év azonos időszakához viszonyítva, de a harmadik negyedév is megközelítheti vagy átlépheti a 30%-os növekedési szintet.

Ez volt a járvány előtt…

A hazai e-kereskedelem hosszú évek óta kiszámítható ütemben fejlődött. Évi 20%-os szintről lassan csordogáltunk a 15%-os növekedési ütem felé, vagyis a bővülést minimális lassulás jellemezte. A tavalyi évben a legtöbb e-kereskedelmi szakértő 15% körüli növekedést várt. Ehhez nem kellett nagy jóstehetség, hiszen a piac rendkívül kiszámíthatóan szállította az eredményeket. Egészen márciusig…

Majd új korszak kezdődött…

Március végén az e-kereskedelemben új időszámítás kezdődött. Az offline pánikvásárlást követően a lakosság egyértelműen az online piac felé fordult, aminek eredményeképpen a webáruházak nem remélt tranzakciószámot érhettek el, a logisztikai szektor pedig az életéért küzdhetett… A sors iróniája, hogy egy krízishelyzet kellett ahhoz, hogy a logisztikai szektor munkaerőhiánya megoldódjon, hiszen a kékgalléros területek munkaerőfeleslegjei elérhetővé váltak számukra.

Ezt követően megkezdődött az az időszak, amit sokan „új normálisként” említettek. A normális szó azért erős túlzás, hiszen az online kereskedelem gyakorlatilag egy hónap alatt növelte a részesedését 3 százalékponttal (7-ről 10-re…), ráadásul az extrém bevételek elsősorban az átterelődésnek (offline > online) tudhatók be.

Persze beszélhetünk előrehozott és extra költésekről, ráadásul több tízezer aktív vásárló jelent meg az online térben (ahogyan más években is), a bevételek növekedése nagyon nagy részben az átterelődésnek köszönhető.

Mi lesz, ha nem félünk a vírustól?

Az átterelődés mértéke csökken, az e-kereskedelem pedig kisebb növekedési volumenekkel lesz kénytelen beérni. A webáruházak kénytelenek lesznek a 2019-es évhez igazítani a ’21-es terveiket, már ha terveznek egyáltalán.

Persze nem tudhatjuk, hogyan alakul a járvány lefolyása, milyen hatást gyakorol a kiskereskedelemre, és ma még azt sem láthatjuk tisztán, hogy a gazdasági visszaesés milyen mértékben befolyásolja a jövő évi bevételeket.

Mire számítunk?

A kiürülő családi kasszák és az általános közérzet alaposan rányomja a bélyegén a következő hónapok teljesítményére. A recesszió és annak hatása sokáig velünk marad, akár több éves kilábalásra is számítani kell. A kiskereskedelem visszaesése nem kérdéses, azonban az online piac az erős átterelődésnek köszönhetően új korszakot nyithat. Pár év és kiderül.

Share

Alex

Digitális nomád, mert ez a kifejezés annyira kommersz. Azt meg tudjuk, honnan ered... Old-school performance marketinges, aki nem ír Neked ebook-ot, és nem fogsz vele bratyizni a marketing fesztiválokon. Nem jó fej.

Ez is érdekelhet...

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük