Valóban korlátozhatók a házhozszállítások a fizikai boltok védelmében?

Miközben a globális és a hazai e-kereskedelem gyors előretöréséről beszélünk, megérkeztek az első hírek az online forgalom fékezésére tett kormányzati intézkedésekről. Egyedi eset vagy lehetséges trend, amely meghatározza az európai kontinens kiskereskedelmi kilátásait?

Egyelőre példátlannak és elszigeteltnek nevezhető a katalóniai Munkaügyi Minisztérium intézkedése, amely egy új jogszabály segítségével szabályozná és korlátozná a házhoz szállítások lehetséges kézbesítési időpontjait.

Az Ecommerce News cikke szerint az elmúlt két évben jelentősen nőtt az elektronikus kereskedelem Spanyolországban, ami a Katalán autonóm tartomány esetében is elmondható. Az online tranzakciók száma 28 százalékkal nőtt, ez mintegy 66 millió házhoz szállítást tett ki. Ráadásul az évi csaknem 80 millió online értékesítésnek körülbelül 11 százaléka érkezik vissza, ami a csomagfutárok számára még több logisztikai terhet jelent.

A Munkaügyi Minisztérium szerint ez a növekedés fokozott nyomást gyakorolt a szállító cégekre. Másrészt az online értékesítési és szállítási lehetőségek végtelen áradata árt azoknak a hagyományos üzleteknek, amelyek nem tudnak lépést tartani a vásárlói igényekkel. A törvény célja ennek véget vetni.

Amennyiben a törvényt jóváhagyják, a szállító cégeket is kötelezhetik környezetbarát járművek használatára. Szabályozhatók lesznek a munkakörülmények a raktárakban és az üzletekben is.

Noha az intézkedés pozitív megvilágításba került, számos aggály fogalmazható meg vele kapcsolatban. Az Ekonom.hu állásfoglalása szerint az offline és az online kereskedelem szembeállítása egyazon terület és gazdasági szektor szereplőinek versenyébe való beavatkozás, nem mellesleg jelentős mértékben képes fékezni az online piac innovatív megoldásait. Az Európai Unió kormányainak törekvése épp ellentétes ezzel; számos módon igyekeznek helyzetbe hozni az európai e-kereskedőket annak érdekében, hogy képesek legyenek felvenni a versenyt a globális szereplőkkel, mint az Amazon, az eBay vagy az Alibaba. Az ilyen intézkedések trendszerű megjelenésének nyertesei épp az amerikai és kínai óriásvállalatok lehetnek.