Az Easybox csomagautomatákból éjjel-nappal átvehetők az eMAG-nál és az Extreme Digitalnál megrendelt termékek egyszerűen és érintésmentesen. Idén száz budapesti helyszínen, a jövő év végén azonban már országszerte ötszáz helyen működnek majd a piacvezető e-kereskedelmi márkák saját üzemeltetésű automatái.
Magyarország két vezető e-kereskedelmi márkája Easybox néven országos csomagautomata-hálózat létesítését kezdte meg. Idén év végéig Budapesten száz helyszínen létesülnek automaták, a jövő év végére azonban tervei szerint az ország legnagyobb, ötszáz helyszínen működő csomagautomata-hálózatát működteti majd az eMAG és az Extreme Digital. Az automatákat elsősorban bevásárlóközpontokban, forgalmasabb közlekedési csomópontokon, benzinkutakon és szupermarketek parkolóiban tervezi telepíteni a két kereskedelmi márka; de a lakóparkok, népszerű lakóövezetek és lakótelepek sem maradnak ki a térképről, így tényleg úton-útfélen Easybox automatába lehet majd botlani.
Az Easybox csomagautomatákat az eMAG egyedi fejlesztésű szoftvere szolgálja ki, és a cég házon belül szolgáltatja a működtetésükhöz szükséges komplex logisztikai hátteret is. Ha a megrendelt termék raktáron van, az Easybox csomagautomatákban eMAG-, Extreme Digital-, és Fashion Days-rendelések aznapi átvétele is lehetséges lesz.
Környezetvédelmi szempontok is fontos szerepet játszanak az automatahálózat bevezetésénél: ezek feltöltését a cégcsoport saját futárszolgálata fogja végezni, a flotta egyharmada már most is elektromos hajtású járművekből áll, később pedig a teljes flottát ezekre tervezi átállítani a két márka. Az automatás átvétel sokkal gyorsabb az emberi közreműködést igénylő átvevőpontokénál: nagyjából 30 másodpercet vesz igénybe, hiszen a megrendelőnek csupán a telefonjára érkező QR-kódot kell leolvastatnia az automatával a termékét tartalmazó fiók kinyitásához, ami a járványhelyzetben biztonságosabb a PIN-kódok használatánál.
“Bár az idei évet végigkísérő koronavírus-helyzet nyomán a csomagautomaták népszerűbbé váltak a korábbinál, nem csupán ezért döntöttünk az országos automatahálózat kiépítése mellett. Azzal, hogy a jelenleg elérhetőnél nagyságrendekkel nagyobb számú automatát helyezünk üzembe, új dimenziót nyitunk a hazai e-kereskedelemben. Budapesten hamarosan annyi automatánk fog működni, hogy az itt élők két kilométeren belül jó eséllyel több átvevőhely közül is választhatnak majd. Ez pedig azt jelenti, hogy nem kell külön kerülőt tenniük egy rendelés átvételéhez, hanem akár a munkahelyük, iskolájuk felé tartva, vagy hazafele, vagy az otthonuk közelébe kérhetik a terméket, amelyet akkor vesznek át, amikor szeretnének, nem kell napi programjukat a futár érkezéséhez igazítaniuk” – mondta Várkonyi Balázs, az eMAG Magyarország és az Extreme Digital ügyvezető igazgatója.
Az eMAG és az Extreme Digital belső kutatásai szerint a csomagautomatás termékátvétellel a leginkább elégedett a hazai vásárlók legnagyobb aránya (95 százalék). Bár a futáros házhoz szállítás a legnépszerűbb átvételi mód, a GKI Digital kutatása szerint 2020-ban csaknem minden harmadik internetes vásárló kipróbálta már a csomagautomatás átvételt is. Utóbbi különösen népszerű a budapesti felhasználók körében, ahol már minden második online vásárló vett már át rendelést automatából, míg a megyei jogi városokban 44 százalékuk tett ugyanígy. Az átvevőautomatákat a legnagyobb arányban (38 százalék) 18 és 49 év közötti vásárlók használják, a legtöbben (61 százalék) azért, mert így nem kell alkalmazkodniuk a futár érkezéséhez, illetve azért, mert ott és akkor vehetik át a rendelésüket, ahol nekik a legmegfelelőbb (51 százalék).
Az eMAG Magyarország és az Extreme Digital tavaly jelentette be fúziós szándékát, amelyet az év végén a Gazdasági Versenyhatóság is jóváhagyott, azonban az összeolvadást követően mind az eMAG, mind az Extreme Digital márkák tovább élnek.
Forrás: Extreme Digital-eMAG kft., sajtóközlemény
Húha, ezek nagyon komoly számok még akkor is, ha csak a román eMAG már bejáratott hálózatát kell kiterjeszteni. Ha ez tényleg megvalósul, az emag-edigital páros elég szépen növelheti a piaci részesedését. Nem csak a logisztika miatt, hanem azért is, mert ezek az automaták nagyon jó reklámfelületek a cégeknek, a lehető legjobb helyeken lesznek kiállítva.
Ha összevetjük az AlzaBox-ok számával, illetve összehasonlítjuk a terjeszkedés ütemét, akkor egyértelműen az emagnak és az extremedigitalnak áll a zászló. A sajtóközleményben olvasható tervek nagyon szépek, egyelőre meg is valósítják őket, de az 500-as szám még a jövő zenéje.
Úgy tűnik, többszereplős lesz az automata-piac: emag-edigital (easybox), alzabox, foxpost, posta, ráadásul ezek össze is nőnek egymással, például a vaterás automaták is easybox-ok lehetnek, mivel az emaggal együtt ők is beházasodtak az Extreme Digital-eMAG kft-be.
Jó hír, hogy előbb vagy utóbb rákényszerítik egymást, hogy ingyenes legyen a csomagátvétel az automatákból.
Ebben egyáltalán nem lehetünk biztosak. A webáruházaknak a megfizettetett díj is bevétel. Bár erről le tudnának mondani, de nem feltétlenül akarnak versenyezni a Foxpost és a Posta szolgáltatásával… Nekik bőven elég, h egy kényelmes és olcsó alternatívát adnak a vásárlóiknak.
Máshol sem feltétlenül ingyenesek ezek a szolgáltatások. Persze benne van a pakliban, hogy az eMAG-eDigital vagy az Alza az ingyenesség mellett dönt.
A két legnagyobb webáruház egyesült, nem csoda, hogy nekiesnek a piacnak. Én sajnálom, hogy a GVH ezt jóváhagyta. Az indoklás ellenére szerintem a szabad versenynek árt ez az összeborulás
Érdekes, amit írsz. Kifejtenéd, hogyan árt a szabad versenynek egy erős szereplő, ami új szolgáltatásokat vezet be (easybox) vagy egyedüliként piacteret (emag marketplace) üzemeltet. Nem a nagyoknak kell összemenni, hanem a kicsiknek kell felnőni a nagyokhoz. 🙂