Az előző évihez hasonló forgalomban reménykednek a hazai e-kereskedők. Teszik ezt annak ellenére, hogy néhány héttel ezelőtt még az idei Black Friday hazai piaci léte vált kérdésessé, hiszen a növekvő infláció és a rezsiköltségek növekedése a vásárlói bizonytalanság jelentős növekedéséhez vezetett.
Az Olcsóbbat.hu által készített jelentés szerint szeptemberben az e-kereskedelmi cégek fele visszaesést tapasztalt a forgalmában, 33 százalékuk esetében pedig ennek mértéke elérte a 30 százalékot. A résztvevő webáruházak 41 százaléka a visszaesés fő okaként a vásárlóerő csökkenését – a magas infláció, illetve a rezsikiadások növekedése miatti kényszerű spórolást – jelölte meg, további 20 százalékuk az általános piaci bizonytalanságot emelte ki, ami a vásárlókat kivárásra, vagy takarékoskodásra készteti. Ugyanakkor kérdéses, hogy a szóban forgó száz webáruház vásárlóközönsége reprezentatívnak tekinthető-e a teljes hazai e-kereskedelemre vonatkozóan.
Emellett kimondható, hogy újszerű Black Friday vár a hazai online vásárlókra, hiszen az akciókat érintő árfeltüntetés szabályai ez évtől jelentősen változtak. Az új jogszabály szerint minden kereskedőnek – hagyományos üzleteken és webáruházakban egyaránt – akcióhirdetéskor fel kell tüntetnie az előző 30 nap legalacsonyabb árát; az akció mértéke ehhez az árhoz mérhető. Ráadásul csakis 15 napnál régebben forgalomban lévő termékek esetében érvényesíthetők akciók.
Az új szabályozásnak köszönhetően a trükközés gyakorlatilag lehetetlenné válik, legalábbis ezekkel a módszerekkel biztosan. Részben ezzel magyarázható, hogy a hazai online kereskedők többsége egyáltalán nem készül Black Friday ajánlatokkal.
A megkérdezett marketingszakértő szerint ez már ez előző években is jellemző volt, hiszen a fekete péntek kizárólag azoknak a szereplőknek kínált üzleti előnyöket, akik jelentős gyártói és beszállítói kapcsolatokkal voltak képesek nyereségessé tenni a novemberi akciókat.
A marketinges ugyanakkor azon a véleményen van, hogy a piacvezető szereplők egyszerűen nem térhetnek ki a Black Friday elől, hiszen jelentős piacvesztést szenvednének el, ami a jövő évi eredményeikre lenne negatív hatással.
Az eMAG november 18-án tartja meg a 24 órán át tartó Black Friday akcióját: a fekete pénteki leárazásban résztvevő termékekből összesen 420 ezer lesz készleten – a becslések szerint együttesen 3 milliárd forintnyi kedvezménnyel. A tavalyi évhez hasonlóan az eMAG idei fekete pénteken az európai uniós előírásoknak megfelelően egy-egy termék gyártója által ajánlott árat (RRP) is feltünteti a fekete pénteki akciós ár mellett. Az eMAG így foglalja össze, mi a fekete péntek: A Black Friday az év legjelentősebb vásárlási eseményévé nőtte ki magát az évek során. Elnevezése az Egyesült Államokból ered, ahol már néhány évtizede a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét jelzi. A vásárlási láz napján az átlagon felüli árkedvezmények tömegesen vonzzák az embereket az üzletekbe, hiszen mindenki a legjobb áron szeretné megszerezni a kiszemelt termékeket.